Tussen verleden en utopie : de bevrijdende politiek van Angela Davis. Deel 2 : Palestina : zo verweg, en toch dichtbij
Bij elke
Israëlische oorlog tegen Gaza komt Palestina, met zijn lijden en verzet, weer
in de kijker. Om daarna weer te verdwijnen uit de actualiteit. Op het ritme van
de beelden in de media en volgens de politieke agenda van het moment,
verschuift onze aandacht naar andere oorlogen en drama’s, die de huidige wereld
kenmerken. Palestina wordt dan een thema dat we overlaten aan groepen die
beroepshalve of specifiek rond Palestina werken. Dat op de achtergrond
verdwijnen van Palestina is niet altijd een kwestie van slechte wil. We weten
soms gewoon niet hoe we Palestina een plaats kunnen geven in onze eigen sociale
bewegingen. Met als resultaat dat Gaza, de grootste openluchtgevangenis ter
wereld, en de apartheidsstaat Israël blijven voor wat ze zijn. Alsof we wachten
op een nieuwe uitbarsting, op weer een nieuwe oorlog. Angela Davis ziet het
anders.
In de negen
hoofdstukken van het boek, met interviews en tussenkomsten in London, Istanbul,
Chicago en Saint-Louis, spreekt Angela Davis over vrouwenrechten,
politiegeweld, racisme, gevangenissen… Maar bij elk thema, en op welke afstand
ook, altijd spreekt Davis over Palestina.
In plaats
van Palestina als “een aparte kwestie”
of als een “probleem in de marge” te
beschouwen, zegt ze, moet “Palestina de
centrale kwestie zijn voor alle organisaties en bewegingen, die strijden voor
emancipatie overal in de wereld.” (22).
De keuze voor Palestina als
wereldprioriteit baseert ze vooreerst op de ervaring van de mondiale strijd,
die de Zuid-Afrikaanse Apartheid ten val bracht. Die val kwam er, zegt ze,
dankzij de alliantie tussen bevrijdingsbewegingen (het ANC en de SACP, de
communistische partij van Zuid-Afrika), die beschikten over een gewapende arm
(Umkhontho we Sizwe), en een internationale solidariteitsbeweging van politieke
en economische boycot van de apartheidsstaat (20-21). Haar keuze voor Palestina
baseert ze ook op de “symbiose” die
er bestaat tussen de strijd tegen de apartheid in Zuid-Afrika, de zwarte
bevrijdingsbeweging in de VS en de bevrijdingsstrijd in Palestina. “De zwarte bevrijdingsstrijd in Zuid-Afrika
heeft zich ten dele geïnspireerd op de strijd van de zwarte Amerikaanse slaven.
En de strijd voor de emancipatie van Afro-Amerikanen in de jaren 60 heeft zich
ten dele geïnspireerd op de strijd in Zuid-Afrika… Palestijnse jongeren
organiseren Freedom Rides en stappen op de bussen gereserveerd voor Israëliërs
en laten zich arresteren, zoals de Amerikaanse Freedom Riders deden in de jaren
60. ” (139).
BDS, de
campagne voor Boycott Divestment and Sanctions tegen de Israëlische bezetter,
vond zo in Angela Davis één van haar vurigste pleitbezorgers.
Intersectionaliteit
Centraal in
het politieke denken van Angela Davis staan begrippen als “intersectionaliteit”
en “convergentie”. Intersectionaliteit of het kruispunt waarop verschillende
elementen elkaar ontmoeten, is een begrip ontwikkeld door radicale zwarte
feministen tegen de kleinburgerlijke blanke feministen. De onderdrukking van de
zwarte vrouw, stellen zij, kan maar begrepen en bestreden worden door de
kruispunten te analyseren waarop ras, klasse, geslacht en seksuele geaardheid
samenkomen (125). Ras, klasse, geslacht zijn onafscheidelijk verbonden (31).
Intersectionaliteit, convergentie, synthese komt terug in hoe Angela Davis
emancipatie en bevrijding ziet als een totaalproces dat zowel de eigen
specifieke thema’s als de landsgrenzen overschrijdt. Het gaat erom “ons begrip en onze ervaring van wat vrijheid
betekent te ontwikkelen, te verdiepen, meer veelzijdig te maken” (124) en
om “te leren denken, ageren en strijden
tegen wat ons ideologisch als normaal wordt voorgehouden.”(118) Zo is ze
zowel een Afro-Amerikaanse antiraciste als een Palestijnse militante. Een
verdedigster van de moslimgemeenschap, die bedreigd wordt door het amalgaam ‘Islam is gelijk aan terrorisme’ (156),
tegen “de islamofobie, die een centrale
rol speelt in de opkomst van nieuwe vormen van racisme sinds 11 september 2001”(104).
Maar ook van de LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender) gemeenschap, en de
transgender vrouwen in het bijzonder (121, 155). Van de Amerikaanse Indianen
die (over)leven in reservaten (169). Van de migranten, die in de VS het werk
doen dat de zwarten ooit deden (156). Van de mensen zonder papieren (154). Van
de gehandicapten (156). Van de mensen, die ziek worden door de kapitalistische
voedingsindustrie, en van de mishandelde dieren (157).
Binnen elk
van die aparte bewegingen moet het objectief zijn om de convergentie, de
synthese met andere strijdbewegingen te realiseren. “Wat wij als verschillende problematieken beschouwen, wordt door de
multinationals als één en dezelfde problematiek beschouwd”, zegt ze. (175)
Zo moeten activisten in de campagne voor de afschaffing van de gevangenissen: “middelen proberen te vinden om iedereen die
gemobiliseerd is voor het ontmantelen van het gevangenissysteem ook te doen
nadenken over de noodzaak om een einde te maken aan de bezetting van Palestina...”
(35). Of voor de sympathisanten van de zwarte bevrijdingsstrijd: “Iedereen die zich identificeert met de
Afro-Amerikaanse bevrijdingsstrijd zou zich vandaag met onze broeders en
zusters in Palestina moeten identificeren.” (157)
Ferguson en Palestina
Op het
eerste gezicht heeft het neerschieten van Michael Brown, een achttienjarige
ongewapende zwarte jongeman, door Darren Wilson, een blanke politieman, in
Ferguson, nu precies twee jaar geleden, niets te maken met wat in Palestina
gebeurt. Toch wel, zegt Angela Davis. Het racistisch politiegeweld in de VS
gaat inderdaad terug op een zeer lange geschiedenis vanaf de tijd van de
slaven. Maar, zegt ze: wat men vooral moet begrijpen is dat “de huidige (wereld)context absoluut beslissend
is om het politiegeweld van vandaag te begrijpen. “ (173) “Als men analyseert hoe het racisme zich
versterkt heeft en zich heeft geregenereerd doorheen de theorieën en praktijken
van de oorlog tegen het terrorisme, dan is het aan ons om daar te proberen om
politieke allianties en transnationale solidariteit te smeden.” (174)
Het
gaat erom de (ver)banden te zoeken. Het gaat erom “een echt kader te scheppen, waarin de gebeurtenissen in Ferguson en
Palestina op een globale manier worden geanalyseerd en een gezamenlijke strijd
mogelijk maken.” (32)
Als Frank
Barat in één van de interviews in het boek wijst op de moeilijkheden om die
solidariteit met Palestina waar te maken, klaagt ze niet over de passiviteit en
het gebrek aan mobilisatie van het volk. Ze houdt twee dingen voor. We maken
het vooreerst vaak veel te moeilijk voor de mensen, alsof ze de hele
geschiedenis van Palestina moeten kennen en specialist moeten zijn, om solidair
te kunnen zijn. Aan ons om bruggen te maken die toelaten een begrip te krijgen
van Palestina, ondermeer door ook ons taalgebruik aan te passen. (35) Twee.
Mensen kunnen de indruk hebben dat we hun strijd willen afleiden naar een
internationaal thema (35). Dat is niet zo. Het gaat om het leggen van verbanden
met Palestina binnen de ervaring van
de strijd. Niet erbuiten. Het gaat erom Palestina te doen aansluiten bij de
ervaring van onderdrukking van de niet-blanke gemeenschappen in het land, de
parallellen en de gelijkenissen bloot te leggen, zodat er een begrip van
gemeenschappelijkheid ontstaat (33, 34, 35). In het boek gaat ze in op twee
concrete voorbeelden, die dit duidelijk maken : G4S en de militarisering van de
politie.
De security company G4S
Enkele
jaren geleden lanceerde BDS een campagne voor boycot van de firma G4S voor zijn
rol in Palestina. Over G4S schrijft Angela Davis :
“G4S speelt een zeer belangrijke rol in de
Israëlische bezetting van Palestina, in het beheer van de gevangenissen en de
elektronische uitrusting van de checkpoints. Die firma is de derde grootste
privémaatschappij ter wereld. De grootste privéwerkgever op het Afrikaanse
continent. GS4 is het leven van de burgers over de hele wereld binnengedrongen.
Ze zijn betrokken bij de apartheidsmuur in Palestina, de bescherming van
rocksterren, de dood van mensen zonder papieren, de privégevangenissen in
Zuid-Afrika en overal in de wereld, de omvorming van sommige scholen in de VS
tot ware gevangenissen, de muur aan de grens tussen de VS en Mexico. In
Groot-Brittannië (GB) zouden ze zelfs hulpcentra voor slachtoffers van seksueel
geweld beheren. Personeel van GS4 heeft Jimmy Mubenga gedood bij zijn
uitzetting uit GB naar Angola…De schandalige manier waarop mensen zonder
papieren behandeld worden in Groot-Brittannië of de VS moet ons de parallel
doen trekken met de manier waarop de Palestijnen illegaal worden verklaard in
hun eigen land van hun voorvaders.. GS4 heeft banden gelegd tussen
verschillende problematieken, zoals wij dat al veel langer hadden moeten doen”
(14, 60-61, 130, 175-176)
De militarisering van de politie
“Indien de televisie in plaats van zich te
focaliseren op de manifestanten, eerder de beelden van de politie in actie had
getoond, dan had men kunnen denken dat Ferguson in Gaza lag. Men zag er hoe de
strijd tegen het terrorisme de politie in heel de VS heeft voorzien van
militaire uitrusting.”(24) “De
traangasgranaten die in Ferguson werden gebruikt (CTS – Combined tactical
systems van de Amerikaanse firma Combined Systems ) zijn exact dezelfde als die
die tegen de Palestijnen worden ingezet. Palestijnse activisten tweeten naar
jongeren in Ferguson hoe ze die gasgranaten moesten aanpakken… We leren vanuit
een andere invalshoek de toenemende racistische politiebrutaliteit in de VS
bekijken, als we de band zien tussen de militarisering van de politie in de VS
en de constante agressies tegen de bevolking in bezet Palestina, in Cisordanië
en in het bijzonder in Gaza.” (174)
“ De militarisering van de politie gebeurt ten
dele met de hulp van Israëlische regering, die sinds 9/11 deelneemt aan de
training van de Amerikaanse politie. De chef van de politie van het district
Saint-Louis, waarin Ferguson zich bevindt, heeft een anti-terreur opleiding
gevolgd in Israël., net als sheriffs, FBI, ontmijners en verantwoordelijken van
de politie uit de vier uithoeken van dit land.. (25,173) En het omgekeerde is
ook waar : “Israël gebruikt de Amerikaanse gevangenistechnologie niet alleen om
de 8000 politieke gevangenen in Palestina te controleren, maar om een hele
bevolking te controleren. Die technologieën voor de gevangenissen zijn de
materialisering van de Israëlische apartheid.” (130)
(Nota’s bij
het nieuwe boek van Angela Davis, deel 2).
Dit artikel werd ook gepubliceerd in de boekenrecensie van DeWereldMorgen
Commentaires